PXL_20221022_050905979
PXL_20221022_050911604
PXL_20221022_050921522
PXL_20221021_090723077
PXL_20221021_091003613
PXL_20221022_051913798
PXL_20221021_091018185
PXL_20221021_091103370
PXL_20221021_091205674
PXL_20221021_091039123
PXL_20221021_091033254
PlayPause
previous arrow
next arrow

「Border2.0」

2022.10.22 – 11.7 @ 京都岡崎蔦屋書店


展示に寄せてArtist Statement

今回のように京都で展示するのは実に7年ぶりとなり、それは僕が京都教育大学を卒業する間際に行った2015年3月ぶりの展覧会だという事になります。京都にいたの大学の4年間のみだったのですが、僕にとっては大変思い出深い土地で、そこでの展示は特別に感じます。

今回の展示は京都という事と、平安神宮の傍という立地から、和風な彫刻を揃えました。

また本展では使える展示台が「六角形」であったことから、それも展示コンセプトに取り入れました。そのコンセプトとは、ずばり「6と3」です。特に仏教世界において「6と3」はとても重要な数字なのです。

展示タイトルの「Border」とは何の「境界」なのかという事と併せて、僕が展示に込めた沢山の仕掛けを堪能してもらえたら嬉しいです。

上路市剛


It has been 7 years since I have exhibited my works in Kyoto. The last time I participated in an exhibition in Kyoto was in March 2015, and it was held prior to my graduation from Kyoto University of Education.Although I was only in Kyoto for four years, it is a very memorable place for me, and I feel very special to once again be able to display my works here.

For this exhibition, I have selected sculptures inspired from Japanese-Buddhist sculptures because of the exhibition`s location in Kyoto, and its close proximity to Heian Shrine.

The platform upon which my works will be displayed is hexagonal, so I incorporated this platform into my overall concept. The concept of the exhibition is “6 and 3”. In the Japanese-Buddhist traditions, “6 and 3” are very important numbers.

I would be happy if you are able to enjoy the many tricks I have put into the display as well as pondering the question of what “Border” means in the title of the exhibition.

Ichitaka Kamiji


「Border」のコンセプトConcept of Border

「Border」はリアリズム彫・刻の肌の塗装技術を使って、肌の色のみを抽出した作品シリーズです。

この塗装技術は、ハリウッドの特殊メイク産業の中で培われたもので、赤・青・緑・黄・オレンジ・紫などのいわゆる「肌色」ではない複数の色を用いて肌の色を表現する技術です。

この作品は色の違う面の組み合わせでできていて、マーク・ロスコの抽象画のような視覚効果を生み出していますが、実のところは、日焼け跡などの、肌の色に差がある箇所の境界線を描いています。

人間の肌の色は千差万別です。その違いは、メラニンの密度に由来します。科学的な話をすると、人間の肌の色の違いは、黒とか白とか黄色などの「色の違い」ではなく、メラニンの密度の違いで、色彩学の用語でいうと「明度の違い」です。つまり人の肌の色は「暗いか明るいか」と表現すべきなのです。

「Border」は彫刻作品の肌の色を抽出した「抽象画」でありながら、現実的なモティーフは「日焼けの境目」を描いていて、一方では、昨今注目度が高まっている「人種間の壁」に問題意識を感じながら作られた、複数の意味での「境界」をコンセプトとする作品です。

上路市剛


“Border” is a series of works that extracts only the skin color using the skin painting technique of realism sculpture.

This painting technique was developed in the Hollywood special makeup industry and uses multiple colors that are not so-called “skin tones,” such as red, blue, green, yellow, orange, and purple, to express skin color.

The work is made up of a combination of different colored surfaces, creating a visual effect similar to that of Mark Rothko’s abstract paintings, but in reality, it depicts the boundaries between areas of varying skin tones, such as sunburns.

Human skin colors vary widely. The differences stem from the density of melanin. Scientifically speaking, the difference in human skin color is not a “difference in color;” such as, black, white, or yellow; but, the difference in melanin density, or in chromatic terms, a “lightness difference.” In other words, the color of human skin should be described as “dark or light”.

While “Border” is an “abstract painting” that extracts the skin color of sculptures, the realistic motif depicts the “border of tanning”, and on the other hand, the work was created with a sense of awareness of the problem of “racial barriers,” which has become a seriously talked-about social issue these days, and is based on the concept of “border” in multiple meanings.

Ichitaka Kamiji